Komentarze: 0
W dzisiejszych czasach, w których ceny ropy wahają się, bardzo dużą popularnością wśród przedsiębiorców cieszą się sprzęty, które w znaczny sposób wpływają na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Najbardziej popularną formą kontroli, która przeciwdziała upustom paliwa w autach firmowych, jest sonda paliwa.
Teraźniejsze, najnowszej generacji urządzenia są tak precyzyjne, że na skutek odpowiedniej kalibracji baków podczas montażu, na odczyt nie ma wpływu gatunek ropy naftowej, warunki atmosferyczne czy przemieszczanie się ropy w baku.
W jakim miejscu można zamontować czujniki?
Sonda paliwa zakładana może być w autach czy maszynach, z tzw. bezpośrednim dostępem do baków paliwa. Można je więc montować w ciągnikach siodłowych, autach ciężarowych, busach, maszynach budowanych. Jak widać prawie każda gałąź przemysłu ma choć z jednym z nich coś wspólnego.
Kategorie mierników paliwa:
· Sonda kontaktronowa – banalna konstrukcja, w której czujniki reagują na potencjalne zmiany w zbiorniku. Defektem takiej sondy może być niezbyt dokładny pomiar związany z wrażliwością na drgania, nietrwałość.
· Sonda pojemnościowa – zbudowana na zasadzie kondensatora, pomiędzy okładzinami jest olej napędowy, a zmiana stanu paliwa wskazuje zmianę w pojemności kondensatora. To najbardziej popularne rozwiązanie, pomimo braku nowoczesnych rozwiązań elektroniki i czujników, z uwagi na małą cenę. Defektem jest nieprecyzyjny pomiar, szczególnie oleju napędowego, z uwagi na zmiany temperatur.
· Sonda ultradźwiękowa – czyli nadajnik i odbiornik ultradźwięków; bada czas konieczny do odbicia i powrotu paliwa, jest on uzależniony od wysokości słupa cieczy. Minusem jest poddatność na wahania temperatur i poddatność głośnika czy mikrofonu na zabrudzenie.
· Sonda ciśnieniowa pojedyncza kontroluje ciśnienie na dnie zbiornika, dzięki czemu nie ma na jej działanie wpływu temperatura – ciśnienie na dnie jest stałe. Wada to badanie tylko i wyłącznie ciśnienia bezwzględnego, a także możliwość uszkodzenia na skutek różnic ciśnienia.
· Sonda ciśnieniowa referencyjna jest najbardziej zaawansowana konstrukcyjnie, stąd najbardziej dokładna. Ilość paliwa określa się dzięki niej na dnie i w górnej części zbiornika. Nie ma więc wpływu na wynik ani różnica temperatur, ani zapowietrzenie zbiornika, nie jest poddatna na zakłócenia ultradźwiękami czy zabrudzenie płynu.
Metoda kontroli ropy to na pewno same korzyści.
Po pierwsze kontrola paliwa eliminuje niemal w stu procentach próby pokątnej sprzedaży oleju napędowego, dzięki czemu opłaty zamontowania instalacji zwracają się po niedługim terminie i przynoszą korzyści finansowe w przyszłości ( nawet do 40%). Dodatkowo stanowi podstawę do sprawdzania rachunków za paliwo.
Po drugie, dzięki stosownemu oprogramowaniu, decydenci floty mają możliwość monitorowania poboru oleju napędowego, ilości paliwa w baku czy statystycznego spalania w litrach.
Polak potrafi, to wiemy. Grabieże paliwa z samochodów służbowych to problem, z którym ma kłopot całe mnóstwo przedsiębiorstw w Polsce. Najlepsze zabezpieczenia mechaniczne kierowcy umieją ominąć. Jednak warto nieco utrudnić im nielegalne pozyskiwanie paliwa z aut służbowych.